سافت ژل رویال ژلی؛ آنچه باید در مورد این محصول ژل رویال بدانید


 

ژل رویال به عنوان یکی از تولیدات خاص و ویژه زنبور عسل، توانسته نظر بسیاری از دانشمندان را در جهان به خود جلب کند. در بسیاری از کشورهای دنیا، ژل رویال به عنوان یک ماده دارویی و در برخی دیگر از کشورها به عنوان یک مکمل شناخته می شود. به همین علت برخی داروهای تولید شده با ژل رویال، در داروخانه های این کشورها عرضه می شود. اگرچه در ایران هنوز نمی توانیم تنوع قابل توجهی از انواع ژل رویال را در داروخانه ها ببینیم؛ اما خوشبختانه سافت ژل این ماده طبیعی که با نام سافت ژل رویال ژلی شناخته می شود، در اکثر داروخانه ها موجود است.

سافت ژل رویال ژلی یا اگر به صورت دقیقتر بخواهیم بگوییم، سافت ژل ژل رویال! روشی نسبتا نوین در عرضه ژل رویال طبیعی است. تحقیقات گسترده ای برای عرضه این نوع محصول انجام شده و نتایج قابل توجهی نیز به دست آمده است. با این حال برخی دانشمندان انتقادات جدی نسبت به این نوع سافت ژل ها دارند.

در هر صورت مصرف سافت ژل رویال ژلی در سال های اخیر به ویژه در ایران افزایش یافته است. بسیاری از مردم کشور ما تنها با این نوع از عرضه ژل رویال آشنا هستند و اطلاع ندارند که روش های دیگری نیز نسبت به عرضه آن وجود دارد. پس نمی توانیم سافت ژل های تولید شده از ژل رویال را به صورت کامل انکار کنیم اما باید نسبت به برخی نکات آگاه شویم.

در این مطلب به صورت خلاصه به نکاتی پیرامون معرفی سافت ژل رویال ژلی می پردازیم. اگر قصد خرید این نوع محصول عرضه شده از ژل رویال را دارید، حتما این مطلب را تا انتهاب مطالعه کنید.

سافت ژل چیست؟
قبل از اینکه به معرفی ژل رویال عرضه شده به صورت سافت ژل بپردازیم، بد نیست بدانیم سافت ژل چیست؟

سافت ژل در واقع نوعی کپسول ژله ای یا کپسول ژلاتینی است. این نوع کپسول خاص، چند سالی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کارخانجات دارویی در تلاش برای ارائه داروهای خود به صورت ژلاتینی هستند.

استفاده از این نوع کپسول ها ساده تر است. محتویات آن قابل دسترس نیست و همین موضوع خوبی برای داروسازها برای اثرگذاری بهتر آن است. در روده تجزیه می شود و اثربخشی فوق العاده بالایی دارد. برای افرادی که با معده درد مواجه هستند، گزینه خوبی است؛ چراکه اصلا در معده باز نمی شود.

ویژگی مهم سافت ژل، ترکیب آن با برخی مواد جانبی برای نگهداری دارو است. در واقع برای تولید این نوع کپسول ژلاتینی، باید دارو به صورت مایع درآید. در نتیجه احتمال فاسد شدن آن وجود دارد. به همین علت از برخی مواد نگهدارنده یا ویژه برای جلوگیری از فساد داروهای مختلف استفاده می شود. شاید مهمترین انتقادی که به سافت ژل رویال ژلی وجود داشته باشد همین موضوع است.

ویژگی های سافت ژل رویال ژلی
بسیاری از خواص سافت ژل رویال ژلی، همان خواص ژل رویال خام است. در واقع این محصول تنها با ژل رویال به همراه برخی مواد نگهدارنده تهیه شده است. به همین علت، می توان گفت که اکثر خواص ژل رویال خام یا دیگر نمونه های ژل رویال را دارد.

مهمترین خواص سافت ژل رویال ژلی را می توان تقویت قوای جنسی و قوای جسمی دانست. همچنین این داروی طبیعی به درمان ناباروری کمک می کند. خاصیت دیگر آن نیز مصرف سافت ژل رویال ژلی برای سلامت پوست و مو، انرژی زایی و پیشگیری از پیری زودرس است. البته از این کپسول ژلاتینی برای درمان پوکی استخوان نیز استفاده می شود.

به طور کلی اکثر سافت ژل های تولید شده حاوی 1000 میلی گرم ژل رویال خام هستند. عموما پزشکان پس از تجویز این دارو توصیه می کنند روزانه 1 عدد در صبح مصرف شود. بهتر است آن را با شکم خالی مصرف نکنید. بهترین روش مصرف، میل کردن این نوع کپسول با شربت عسل طبیعی است.

موارد منع مصرف سافت ژل رویال ژلی
موارد منع مصرف سافت ژل رویال ژلی نیز برای کودکان زیر 7 سال است. همچنین بیماران مبتلا به آسم باید با حساسیت از این دارو استفاده کنند. بانوان باردار یا شیرده نیز بدون نظر پزشک حق استفاده از کپسول ژلاتینی ژل رویال را ندارند.

همچنین اگر فشار خون دارید و در حال مصرف داروهای فشار خون بالا هستید، مصرف سافت ژل حاوی ژل رویال ممنوع است. ژل رویال فشار خون را کاهش می دهد و مصرف همزمان قرص فشار با ژل رویال ممکن است خطرساز باشد. همچنین اگر به طور کلی فشار خونتان پایین است، برای مصرف با پزشک مشورت کنید.

چرا برخی از انواع سافت ژل رویال ژلی مناسب نیستند؟
اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا برخی اطبا طب سنتی، مخالف سافت ژل رویال ژلی هستند. مگر این نوع کپسول ژلاتینی حاوی ژل رویال خام نیست؟ پس چرا مخالفت با مصرف این ماده طبیعی می شود؟

علت را می توان در ماهیت ژل رویال جستجو کرد. ژل رویال خام بعد از استخراج از کندو، ماده ای به شدت فسادپذیر است. به گونه ای که حتی چند دقیقه قرارگیری در دمای بالاتر از صفر، آن را فاسد می کند یا خواص آن را از بین می برد. به همین علت است که ژل رویال خام همیشه در فریزر نگهداری می شود یا روش های خاصی برای تولید آن در نظر می گیرند.

اکثر انواع سافت ژل رویال ژلی حاوی ژل رویال خام یا پودر ژل رویالی است که به صورت مایع تبدیل شده اند. این یعنی باید به صورت طبیعی، این نوع سافت ژل ها درون فریزر نگهداری شوند؛ پس چرا این اتفاق نمی افتد؟

برخی علت را نوع ساخت و فراوری سافت ژل می پندارند. با این حال بررسی ها حاکی از این است که برای تولید سافت ژل رویال ژلی از مواد نگهدارنده استفاده می شود تا مشکلی برای نگهداری آن در داروخانه ها ایجاد نشود. این همان جایی است که اطبا طب سنتی و حتی بسیاری از زنبورداران آگاه در مورد خواص ژل رویال، به تولید و عرضه این ماده طبیعی معترض هستند.

اگرچه تحقیقات نشان داده که سافت ژل رویال ژلی خواص ژل رویال را حفظ می کند؛ اما نمی توانیم از این نکته بگذریم که بسیاری از خواص این ماده طبیعی به دلیل ترکیب با مواد نگهدارنده از بین رفته و دچار آسیب می شوند. به همین علت است که برای مثال صحبتی از خاصیت ضدسرطانی ژل رویال در توضیحات محصول سافت ژل حاوی این ماده طبیعی نمی شود! همچنین خواص دیگر ژل رویال نیز نادیده گرفته شده اند.

راهکار چیست؟
راهکار این است که به جای مصرف سافت ژل تولید شده از این ماده بسیار حساس، از ژل رویال خام یا دیگر مواد طبیعی مشابه آن استفاده کنیم. اگر مشکلی برای نگهداری ژل رویال خام داریم، می توانیم از پودر ژل رویال یا ترکیب عسل ژل رویال استفاده کنیم که بدون مواد نگهدارنده، نیازی به قرارگیری در فریزر ندارند.

 

سافت ژل رویال ژلی از معدود انواع محصولات حاوی ژل رویال درداروخانه ها است و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد آن را بیشتر از خود ژل رویال بشناسند. این در حالی است که برخی خواص سافت ژل حاوی ژل رویال به دلیل مواد نگهدارنده، دچار آسیب شده است. شاید بهتر باشد در کنار مصرف این نوع قرص ها، از این ماده طبیعی بسیار حساس، به صورت طبیعی استفاده کنیم. پودر ژل رویال و ترکیب ژل رویال با عسل نیز گزینه های خوبی برای مصرف هستند.

 

-